Artikkelin toivottu pituus on ilman lähdeluetteloa n. 10 000–20 000 merkkiä. Julkaistavaksi tarkoitetut käsikirjoitukset lähetetään liitetiedostona toimitussihteeri Reetta Keräselle osoitteella toimitussihteeri@musiikkiterapia.fi. Jos näyttää siltä, ettet pysty toimittamaan tekstiäsi pyydetyn aikataulun mukaisesti, ole hyvissä ajoin yhteydessä toimittajaan, joka voi antaa tukea kirjoitusprosessissa. Kannustamme vastuulliseen kirjoittamiseen eli on tärkeää, että aikatauluista pidetään kiinni. Lisäaikaa voidaan järjestää erikseen sovittaessa, mutta emme voi luvata myöhästyneen artikkelin julkaisemista jossakin tietyssä numerossa.

Kuvat, taulukot ym. numeroidaan ja toimitetaan erillisinä liitetiedostoina (word-dokumentti). Merkitse leipätekstiin, mihin kohtaan kuviot sijoitetaan. Liitä mukaan myös lyhyt kirjoittajakuvaus (max. 50 sanaa) ja valokuvasi. Jos kirjoittajia on useita, käsikirjoituksen mukana lähetetään esittely ja kuva kaikista kirjoittajista sekä tieto siitä, kuka toimii yhteyshenkilönä.

Ilmoita käsikirjoitusta lähettäessäsi, toivotko tekstillesi vertaisarviointia. Tarjottavan käsikirjoituksen tulee olla aiemmin julkaisematon, eikä se saa olla samaan aikaan tarjolla julkaistavaksi muuhun julkaisuun.

Vertaisarviointiprosessi:

Toimitussihteeri ja päätoimittaja tekevät alustavan arvion käsikirjoituksen sopivuudesta julkaisuun, ja jos prosessi päätetään käynnistää, päätoimittaja pyytää lausunnot kahdelta arviointitehtävään kutsutulta henkilöltä. Arvioijat toimivat avoimesti. Lausunnoissa esitetään joko 1) käsikirjoituksen hyväksymistä sellaisenaan, 2) käsikirjoituksen hyväksymistä määrätyin muutoksin, 3) käsikirjoituksen julkaisemista muuna kuin vertaisarvioituna artikkelina tai 4) käsikirjoituksen hylkäämistä. Arvioijilla on 6–8 viikkoa aikaa lausunnon antamiseen.

Arvioijat sitoutuvat eettisesti kestävään, kunnioittavaan ja korrektiin palautteen antoon. Korjaukset voidaan tehdä korjaustoiminnolla suoraan artikkeliin tai erilliseen dokumenttiin, jossa mahdolliset muutostarpeet tuodaan selkeästi esille. Arvioijat lähettävät lausunnot päätoimittajalle. Arvioijien lausunnot välitetään kirjoittajalle/kirjoittajille, ja käsikirjoitusta tulee muokata niiden suuntaisesti. Tekstin muokkaamiseen on aikaa n. 4 viikkoa. Artikkeli julkaistaan seuraavassa mahdollisessa lehdessä pois lukien erikois- ja teemanumerot.

Muut artikkelit:

Muut artikkelit käsitellään toimituksen sisäisesti eli lehden toimittajat tekevät tarvittaessa käsikirjoitukseen muokkausehdotuksia. Artikkelin julkaiseminen on dialoginen prosessi, johon on mahdollista saada tukea.

Ohjeita tekstin muokkaamiseen:

Käytettävä fontti on Times New Roman, fonttikoko 12 ja riviväli 1,5. Tekstiä ei muotoilla eikä tavuteta. Kappaleet erotetaan toisistaan yhdellä tyhjällä rivillä. Myös ennen ja jälkeen otsikoiden lisätään yksi tyhjä rivi. Jätä kaikkiin reunoihin 2,5 cm:n marginaalit.

Otsikoinnin tulee olla informatiivinen ja innostava. Artikkelin pääotsikko lihavoidaan, ja siinä käytetään fonttikokoa 14. Väliotsikoinnissa on korkeintaan kaksi tasoa; ykköstason otsikot lihavoidaan ja kakkostason kursivoidaan. Otsikoita ei numeroida.

Kursivoi teosten ja lehtien nimet sekä vieraskieliset termit.

Artikkeleissa käytetään tekstin sisäisiä viitteitä. Viittaukset ja lähdeluettelo tehdään APA 7 -ohjeistuksen mukaisesti. Esim.: (Kirjoittaja, 2024) tai (Kirjoittaja1 & Kirjoittaja2, 2024). Lisää sivunumero(t), jos viittaat tiettyyn kohtaan tekstissä: (Kirjoittaja, 2024, 2–3). Jos viittaat useampaan lähteeseen, erota ne toisistaan puolipisteellä.

Käytä alaviitteitä mahdollisimman vähän ja sisällytä tärkeät asiat varsinaiseen tekstiin.

Lähdeluettelo esim.:

Eskola, J. & Suoranta, J. (2005). Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.

Humphrey, C. & Lukka, K. (2011). (Ac)counting research. The value of holistic understanding. Teoksessa C. Cassell & B. Lee (toim.), Challenges and Controversies in Management Research (12–34). Routledge.

Hänninen, V. (2004). A Model of Narrative Circulation. Narrative Inquiry, 14(1), 69–85.

Metsämuuronen, J. (2011). Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Gummerus ja Booky.fi. Jyväskylän yliopisto, opiskelijalaitos. https://jykdok.linneanet.fi/vwebv/holdingsInfo?bibId=1183030.

Vikman, K. (2001). Kuvionuottimenetelmän ulottuvuudet pianonsoiton alkuopetuksessa. Toimintatutkimus eri kohderyhmillä. Helsingin yliopisto. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 177. Yliopistopaino.